Wat is Mindfulness?

Mindfulness wordt ook wel omschreven als:

  • aandachttraining

  • aanwezig zijn in het “hier en nu”

  • opmerkzaamheid zonder oordelen

  • acceptatie van wat er is

  • achtzaamheid

Een deelnemer die een mindfulness traject achter de rug had omschreef het als: “een methode die je leert op een accepterende manier om te gaan met alles wat zich aandient in het leven”.

Mindfulness betekent de dingen zien zoals ze werkelijk zijn. Om dit te kunnen doen, zul je moeten trainen: het trainen van je aandacht en het trainen van de kwaliteit van de aandacht.

In Gestalttherapie is aandacht geven aan wat er is een uitgangspunt. Daardoor is mindfulness een geïntegreerd onderdeel van de therapie

Waarom zou je aan Mindfulness gaan doen?

Aan Mindfulness (meditatie of training) worden positieve eigenschappen toegeschreven zoals angstreductie, minder depressies en minder fysieke pijn

Uit een wetenschappelijk verzamelonderzoek uit 2014 blijkt dat deze positieve effecten inderdaad aantoonbaar zijn. Deelnemers deden gemiddeld 40 minuten per dag en 8 weken lang aan Mindfulness meditatie. 

Zelfs al heb je geen directe klachten dan blijkt aandachtgericht leven je te helpen om energieker te zijn en beter in je vel te zitten. 

Werkt Mindfulness onmiddellijk?

Het antwoord is helaas “niet 100%”.  Als je het volle profijt wil hebben van mindfulness dan moet je er dagelijks minstens een uur bewust mee bezig zijn. Dat leer je niet in een cursusje van een dag of weekend.

Een 1-op-1 consult is veel intensiever. Je merkt snel hoe je door bewuste aandacht voor jezelf dipjes en stressgevoelens kunt aanpakken. Dat werkt snel. Vervolgens kun je - samen met je therapeut - bespreken hoe je het positieve effect vasthoudt en deel maakt van je leven. 
 

Mijn eigen ervaring met Mindfulness

Zoals een collega van mij het eens verwoordde:

“Leven is ontdekken wie je bent en wat je nodig hebt. Vervolgens het pad ontdekken en dat dan ook volgen.”

Allemaal best moeilijk. Onze natuurlijke neiging is om ervaringen die we niet prettig vinden weg te willen hebben en ons ertegen te verzetten. Dit leidt tot spanning. Hoe meer verzet tegen pijn, hoe meer lijden. 

Door gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties op te merken met acceptatie ontstaat meer rust en ruimte. Je gaat ervaren dat je gedachten en gevoelens niet de werkelijkheid zijn, maar slechts voorbijgaande gebeurtenissen in je geest. Door je aandacht weer op dit moment te richten, kun je ze loslaten.
 

Nog meer lezen over Mindfulness?

Over Mindfulness zijn een groot aantal publicaties verschenen. Hieronder een aantal gerelateerd aan het besproken onderzoek.